Monitoring znaków towarowych
Rejestracja znaku towarowego to pierwszy krok w ochronie marki. Kolejny to monitorowanie, czy ktoś nie próbuje zgłosić do rejestracji podobnej nazwy lub logo. Im większy sukces odnosi marka, tym większe ryzyko, że inni będą chcieli ją naśladować. Aby skutecznie temu przeciwdziałać, trzeba takie próby wychwycić już na etapie zgłoszenia.
Co możemy dla Ciebie zrobić:
Monitorujemy czy inne podmioty nie zgłaszają do rejestracji znaków identycznych i podobnych.
Analizujemy kwestie podobieństwa i aspekty prawne.
Wysyłamy raporty dotyczące znaków potencjalnie podobnych i rekomendujemy dalsze działania.
Interesuje Cię monitoring znaku towarowego?
Czym jest monitoring znaków towarowych?
Usługa monitoringu znaków towarowych polega na regularnym sprawdzaniu, czy inne podmioty nie zgłaszają znaków identycznych lub podobnych do zarejestrowanych oznaczeń naszych klientów. W usłudze monitoringu określamy zakres klas towarów i usług, które mają być sprawdzane, a także terytorium, na którym prowadzony jest nadzór. W naszej kancelarii korzystamy z profesjonalnych rozwiązań informatycznych, które umożliwiają szybkie i precyzyjne wykrywanie potencjalnych kolizji. Monitoring pozwala na skuteczną i świadomą ochronę znaków towarowych.
Dlaczego warto monitorować znaki towarowe?
Nowe znaki towarowe zgłaszane są niemal codziennie. Urząd Patentowy RP nie poinformuje Cię jednak, że ktoś zgłosił identyczny lub podobny znak. Dlatego regularny monitoring znaków towarowych to najlepszy sposób ochrony przed rejestracją oznaczeń, które mogą stanowić zagrożenie dla Twojej marki. Wczesne wykrycie podobnych zgłoszeń daje możliwość szybkiej reakcji. Koszty postępowania sprzeciwowego, kiedy reagujesz jeszcze przed zarejestrowaniem podobnego znaku są z reguły niższe, a postępowanie szybsze niż przy próbie unieważnienia znaku, o którym dowiedziałeś się dopiero po jego rejestracji.
Warto też pamiętać, że wiele firm wprowadza produkty na rynek dopiero po uzyskaniu prawa ochronnego. Reagując odpowiednio wcześnie, masz większą szansę przekonać przedsiębiorcę, że jego znak naruszałby Twoje prawa i powinien wycofać swoje zgłoszenie. Gdy jednak znak został już zarejestrowany, a jego właściciel zainwestował np. w opakowania czy kampanię reklamową, skłonienie go do zmiany decyzji może być znacznie trudniejsze.
Dzięki monitorowaniu masz pewność, że na rynku nie pojawi się zbyt wiele podobnych oznaczeń, a Twoja marka nie ulegnie rozmyciu. Innymi słowy zwiększasz bezpieczeństwo swojej marki. Istnienie wielu bardzo podobnych zarejestrowanych znaków towarowych na rynku może doprowadzić do zmniejszenia rozpoznawalności Twojego znaku, a tym samym do zmniejszenia jego wartości.
Jak skutecznie monitorować znaki towarowe?
Skuteczny monitoring wymaga dobrego planu i odpowiednich narzędzi. Najlepiej korzystać z profesjonalnych sprawdzonych systemów i baz danych. Ręczne sprawdzanie jest co prawda możliwe, ale wiąże się z większym ryzykiem błędów, zajmuje dużo czasu i w efekcie generuje wyższe koszty.
Kluczowa w monitoringu jest regularność. Bazy zgłoszeń znaków towarowych należy przeszukiwać co najmniej raz w miesiącu, a optymalnie co dwa tygodnie. Wówczas można na czas wykryć podobne zgłoszenia i zareagować jeszcze przed ich rejestracją.
Konieczne jest dokładne określenie zakresu monitoringu, czyli:
- wybór znaków oraz ich kluczowych elementów np. czy sprawdzamy tylko element słowny czy również graficzny,
- wybór klas towarowych – czyli dla jakich towarów i usług monitorujemy podobne zgłoszenia,
- określenie terytorium, gdzie chcemy sprawdzać podobne zgłoszenia np. w Polsce, a może w całej Europie lub w USA.
Po otrzymaniu pierwszych raportów z systemu analizujemy wyniki i wybieramy te, które faktycznie mogą stanowić zagrożenie dla marki. Następnie oceniamy ryzyko potencjalnych konfliktów. Jeżeli istnieją podstawy do działania, informujemy klienta o problematycznym znaku i przedstawiamy rekomendowane kroki.
Korzyści z profesjonalnego monitoringu znaków towarowych
Profesjonalny i regularny monitoring pozwala szybko reagować na pojawiające się zagrożenia i zgłosić sprzeciw w odpowiednim momencie. Przekłada się to na redukcję kosztów związanych ze sporami prawnymi. Usługa monitoringu zapewnia skuteczną ochronę marki po rejestracji i pozwala ograniczyć ryzyko pojawienia się zbyt wielu podobnych znaków towarowych na rynku.
Aktywna ochrona swoich praw ma również znaczenie strategiczne. Konkurencja widząc, że chronisz swoje prawa i reagujesz będzie mniej skłonna do ich naruszania przez naśladowanie.
Profesjonalny monitoring znaków towarowych to inwestycja w bezpieczeństwo marki.