Rebranding marki – sprawdź czy zadbałeś o ochronę
Specjaliści, którzy w pracy mają styczność z własnością intelektualną i marketingiem doskonale wiedzą, że zmieniając czy odświeżając wizerunek przedsiębiorstwa muszą zadbać o zabezpieczenie elementów nowego wizerunku. Oznacza to, że przy rebrandingu odświeżamy portfolio znaków towarowych i wzorów przemysłowych.
Przeniesienie praw autorskich i rejestracja
W pierwszej kolejności przy rebrandingu zadbaj o przeniesienie autorskich praw majątkowych do nazw, logo, animacji czy innych utworów, które zostały stworzone dla twojego przedsiębiorstwa.
Kolejno dokonaj zgłoszeń nowych znaków i wzorów w celu uzyskania ochrony. Rejestracja znaków gwarantuje monopol na posługiwanie się tymi oznaczeniami na danym terytorium dla towarów i usług, które wskazaliśmy w zgłoszeniu.
Na tym etapie zastanów się zatem, które elementy chcesz zabezpieczyć. Najważniejsze jest zarejestrowanie nowego logo jako znaku towarowego. Nawet jeżeli posiadasz już rejestrację znaku towarowego dla swojego logo, to, jeżeli zmieniasz graficzne przedstawienie to jest to inny znak i w celu jego ochrony konieczne może być nowe zgłoszenie.
Rebranding to nie tylko zmiana logo
Jeżeli zmieniasz wygląd opakowań produktów to ochroń nowe opakowania przed kopiowaniem, za pomocą rejestracji wzorów przemysłowych. Wprowadzasz nowe znaki graficzne czy opracowałeś znaki drukarskie? One również mogą być chronione za pomocą wzorów przemysłowych, podobnie jak elementy wyglądu twojej strony internetowej.
Jeżeli dany motyw graficzny dominuje w nowym wizerunku i spełnia przesłanki rejestracji to należy go chronić jako wzór przemysłowy. Taki motyw graficzny możesz przecież wykorzystywać na stronie internetowej, w wyglądzie lokali czy na materiałach drukowanych. Dlatego zabezpiecz go przed kopiowaniem przez osoby nieupoważnione.
Chroń też animacje
Coraz modniejsze stają się krótkie animacje wykorzystujące logo czy elementy logo. Szczególnie jest to popularne w branży multimedialnej. To naturalne, gdyż mocniej przyciągają one uwagę odbiorcy. Takie animacje, znaki ruchome czy multimedialne również możemy zgłosić jako znak towarowy i dążyć do ich ochrony. Skoro będą one kojarzone z Twoim przedsiębiorstwem to należy je chronić przed bezprawnym kopiowaniem.
Czy wszystkie oznaczenia wymagają nowej rejestracji?
Wybierając oznaczenia i wzory do zgłoszenia zastanów się które faktycznie chcesz i potrzebujesz zarejestrować. Oznaczeń słownych nie ma potrzeby rejestrować ponownie, jeżeli są one już chronione i nie zwiększył się zakres towarów czy usług dla których są używane.
Z kolei oznaczenia graficzne czy wzory warto przeanalizować pod względem ich podobieństwa i dobrać odpowiednią strategię, która pozwoli nam na najszerszą ochronę i optymalizację kosztów.
O czym jeszcze trzeba pamiętać?
Dokonując zgłoszeń nowych znaków podczas rebrandingu zdarza się, że ma to miejsce na wczesnym etapie procesu np. na podstawie projektów. Często do zgłoszenia wybiera się jedną lub dwie wersje. I czasami okazuje się, że jednak używana jest wersja nieco zmodyfikowana w stosunku do tej, która była przedmiotem zgłoszenia. Czy ma to znaczenie dla ochrony zależy już od konkretnego przypadku. Jednak po zakończonym procesie rebrandingu warto przeprowadzić porównanie jakie oznaczenia mamy zgłoszone, a jakie są faktycznie używane.
Z doświadczenia wiem, że dodatkowe oznaczenia czy elementy potrafią pojawić się już po zgłoszeniu znaków. Czasem pojawia się nowy produkt lub usługa, które wcześniej nie były uwzględnione. Dlatego na koniec przeprowadź podsumowanie. Porównaj, co masz w portfolio praw własności intelektualnej i czy jest to zgodne z tym co używasz:
- ✅ czy używasz znaków w takiej samej formie jak zgłosiliśmy?
- ✅ czy nie pojawiły się nowe towary lub usługi, które również powinny być objęte ochroną?
- ✅ czy nie pojawiły się nowe rozwiązania, które trzeba przeanalizować i zabezpieczyć?
- ✅ czy niczego nie pominąłeś?
Wielu przedsiębiorców tego typu audyt przeprowadza raz na jakiś czas, aby mieć pewność, że ochrona jest aktualna i pokrywa wszystkie, a przynajmniej najistotniejsze aspekty wizerunku marki.
I ostatni krok, skoro już zadbałeś o ochronę to pamiętaj, aby monitorować kwestie naruszeń prawa i zgłoszeń znaków podobnych. Innymi słowy o uzyskane prawo należy dbać, a w przypadku takiej konieczności również je egzekwować.
Jeżeli myślisz o rebrandingu lub jesteś w jego trakcie to skontaktuj się z nami, aby skonsultować zabezpieczenie Twojej marki i produktów.