
Czy możesz chronić nazwę wina i wygląd etykiety przed kopiowaniem?
Jeżeli tworzysz lub oferujesz wino to wiesz jak istotne jest, aby konsumenci je zapamiętali. Wiesz też, że łatwiej zapamiętać wino, które nie tylko smakiem, ale również wyglądem i nazwą odróżnia się od innych.
Winiarze coraz większą uwagę przykładają do wyglądu etykiet wina. Wpływ wyglądu opakowań na decyzje o zakupie produktu został potwierdzony w badaniach rynku. Etykieta na butelce wina ma zatem już nie tylko funkcję informacyjną, ale również reklamową.
Odbiorcy nie zawszę zapamiętają nazwę winnicy czy produktu, ale jeżeli etykieta jest charakterystyczna to łatwiej będzie odnaleźć dane wino i powtórzyć zakup. Jednak w tym celu etykieta powinna być oryginalna i odróżniać się od innych produktów – po opracowaniu takiej etykiety należy ją chronić przed kopiowaniem, aby tych jej właściwości nie utracić np. w wyniku używania przez innych producentów.
✅ 👉 Nie jest tajemnicą, że dobra etykieta, podobnie jak dobra nazwa powinna być oryginalna i pozwolić na odróżnienie od innych produktów.
✅ 👉 Oryginalną etykietę możesz chronić przed kopiowaniem poprzez rejestrację wzoru przemysłowego, a w przypadku charakterystycznych powtarzalnych na etykiecie elementów także za pomocą zgłoszenia znaku towarowego.

Co do zasady nazwy wina związane są z:
✔️ nazwą odmiany winogron lub
✔️ nazwami regionów.
Jednak podobnie jak w przypadku innych towarów coraz więcej producentów decyduje się na ciekawe i oryginalne nazwy własne. Taka nazwa potrafi odróżnić produkt od pozostałych dostępnych na rynku i ułatwić konsumentom powtórzenie zakupu.
✅ 👉 Jeżeli stworzysz chwytliwą nazwę, która wywołuje pozytywne skojarzenia i chcesz zainwestować w jej promocję to pomyśl o odpowiednim zabezpieczeniu i rejestracji znaku towarowego. Dotyczy to nie tylko fantazyjnej nazwy wina, ale też nazwy winnicy, baru czy sklepu z winami. Przy inwestycji w promocję lepiej unikać sytuacji, w której ktoś będzie próbował skorzystać z Twoich nazw.